Тоя
ден е определено да се пее акатист към
Св. Богородица. Майката на нашия Спасител
Господ Иисус Христос - св. Дева Мария -
е на особена и заслужена почит в
Православната църква. Сама Богоматер
предсказва за себе си, че ще бъде
ублажавана от всички родове (Лук. 1:48).
Колко молитви и хвалебни песни са
посветени на Нея! Да отворим коя да е
богослужебна книга, особено пък Октоиха,
Триода и Минея - колко песни там са
означени като "богородични"! Сред
всички тия песни обчае особено място
заема акатистът. Думата "акатист"
означава "неседален".
През време на изпълнението му богомолците
не сядат, а стоят прави в знак на особено
благоговейно внимание.
Кой
е авторът на това дивно песнопение, не
може с положителност да се каже. Според
едни това е Роман Сладкопевец, според
други - Георги Писидийски, а според трети
- Цариградският патриарх Сергий. Относно
времето и обстоятелствата, при които е
бил създаден акатистът, се знае следното:
През
седмия век Цариград бил обсаден по суша
и море от перси и авари. Жителите на
града изпаднали в голям ужас и смущение.
Съпротивителните сили на обсадените
били вече към своя край. Стените на града
треперели. Надеждата за спасение била
само в Бога и Божията Майка, покровителка
на града. Тогава патриарх Сергий наредил
тържествено литийно шествие с Неръкотворния
образ на Христа, св. Кръст и честната
риза на св. Богородица. Шествието
обиколило града от вътрешната страна
на стените. Всички горещо се молели и
плачели, отправяйки поглед към небето
и по-особено - към св. Богородица. И както
някога при обхождането на Иерихон, с
Божията помощ стените на града паднали,
тъй и тук силата Божия се проявила, само
че не вече в падане на стени, а в избава.
За общо учудване, появила се страшна
буря, която потопила корабите на
неприятеля, а не малко пострадали и
ония, които обсаждали града по суша.
Градът бил спасен! Въодушевлението на
цариградчани било неописуемо. Те вече
знаели кому дължат избавлението си - на
всемилостивата Божия Майка. Всички били
изпълнени с чувство на благодарност. И
те изразили това си чувство в молитви
и песнопения към Богородица. Църквите
били препълнени от признателния народ.
Цяла нощ, стоейки на крака, всички славели
и величаели Дева Мария. Един вдъхновен
певец тая нощ обаче по особен и непознат
до тогава начин започнал да плете
хвалебен венец на бранната, т. е.
поборницата-Воевода, Спасителка на
града. Вниманието на всички било насочено
към вдъхновения певец. Из устата му
излизали възторжени хвалебствия. Целият
народ отговарял възгласно: "Радвай
се, Невесто Неневестна!"
и "Алилуя!".
Тия песнопения останали и до днес,
известни с името а к а т и с т. В памет
на това славно събитие Църквата въвела
пението на акатиста на четири части
(статии) през петъците на Великия пост
на вечерното богослужение. По устав
целият се пее на утрената в събота на
Петата великопостна седмица. Но в
Българската църква целият акатист
наведнъж се чете в петия петък на Великия
пост с малко повечери.
Какво
представлява Богородичния акатист! Той
се състои от 25 песни - 13 кондаци и 12 икоси.
Кондаците по обем са около три пъти
по-малки от икосите. Всеки икос се състои
от дванадесет хвалебни фрази; всяка
фраза започва с поздрава "Радвай
се!"
Икосът завършва със заключителния
поздрав "Радвай
се, Невесто, Неневестна"
(Неневестна - непознала мъж). Всеки кондак
окончава с хвалебствието "Алилуйя"
(Хвалете Бога!) с изключение на първия
кондак, който завършва с "Радвай
се, Невесто, Неневестна!"
Началните букви на икосите, от първия
икос до последния кондак, отговарят на
реда на буквите в гръцката азбука.
Главната
идея, която е прокарана в кондаците, е
догматът за б о г о в ъ п л ъ щ е н и е т
о. Икосите се делят на две части - уводна,
в която е изказана някоя мисъл пак във
връзка с догмата за въплъщението, и
даванадесет възхвални стиха или по-точно
- шест двустишия. Във всичко 144 възхвални
приветствия към Св. Богородица, чрез
образи и сравнения, антитези и метафори,
авторът на акатиста е разкрил цялата
дълбочина на богословието примирението
на Бога с човешкия род, възпяват се
нравствените качества на Дева Мария,
нейната непорочност и целомъдрие,
топлото й застъпничество за нас пред
нейния Син, проявените от нея чудеса
при обсадата на Цариград и пр. За изплитане
на този хвалебен венец авторът е брал
цветя от необятната градина на Свещеното
Писание, църковната история и творенията
на св. Отци - главно на Св. Йоан Златоуст,
Ефрем Сирин и Роман Сладкопевец.
Богородичният
акатист е предназначен не само за
обществена, но и за частна домашна у п
о т р е б а. Благочестивият християнин,
застанал пред иконата на св. Богородица
в своя дом при запалено кандило, може и
сам да хвали и величае Божията майка с
акатистните песнопения, било в дни,
посветени на нея, било в минути на беди
и злощастие. Защото той знае, че "много
может моление матернее ко благосердию
Владыки".
Голяма сила има майчината, т. е. на св.
Богородица молитва пред добросърдечието
на Владиката - Христос.
Нека
и ние днес, прославяйки и възпявайки
достойно Божията Майка с дивното
акатистно песнопение, да кажем: "О,
всевъзпявана Майко, Която си родила
най-светото от всички светии Слово,
приеми сегашното наше приношение, избави
от всяка напаст и изтръгни от бъдещата
мъка всички, които Ти пеят: "Радвай
се, Невесто Неневестна!" (Из последния
кондак на Богородичния акатист). А
м и н!
Към съдържание на СИНАКСАР.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
КОМЕНТАРИТЕ СЕ ПУБЛИКУВАТ, СЛЕД КАТО БЪДАТ ОДОБРЕНИ!