неделя, 6 септември 2015 г.

Любов или тояга

Всякак са ми правили забележка за поведението на децата в храма. И има за какво да се прави забележка. Всеки път изгарям от срам. Веднъж една жена се закани на сина ми, че ще му издърпа ушите, друга с раздразнение ми е казвала да не им давам толкова много играчки, трета шумно коментираше, че не правя забележка на шестмесечния си син да мълчи.

След години навикване да пазим поведение в храма, когато се приближава към мен възрастна жена, се усмихвам широко и, както се надявам предразполагащо. А в същото време вътрешно се свивам в очакване на канонадата от упреци. Сигурно затова не знаех как да реагирам на една добронамерена, усмихната жена, която се обърна към мен с успокоението, че детето се държи така, просто защото е дете. "Той обича количката си, затова я кара по иконата." Усмихнах се глуповато, защото не знаех как да реагирам, а възрастната жена стоеше, вперила поглед в мен в очакване на отговор.

Продължавам да не съм съгласна с нейното мнение, но ме порази фактът, че всички, които изливаха раздразнението си, веднага след това спираха да се занимават с мен. И единствено тя, която пристъпи към мен с любов, държеше да разбере какво мисля.

Ох, колко много още има да се иска от нас като родители. Най-лесно е да се скараме на детето, да дадем воля на гнева. А уж сме християни, уж трябва да избираме тесните врата и стръмния път, да проявяваме разумно търпение. Вместо това слугуваме на страстите си и наричаме това грижа за децата си, докато в същото време ни интересува само едно - да не се изложим. Заети да изправяме някакви въображаеми кривини у тях, не усещаме как само ги деформираме с "грижите" си.

Колко много още има да се иска от нас...

____________________________________________________

По повод въпроса за боя ще кажа само, че човек може с пръст да не пипа децата си и пак да е жесток с тях. От друга страна може да ги бие (с ръка по дупето), но без това да представлява тормоз над детето. Има и друга крайност. Напълно е възможно да е прекалено добър към детето, неразумно отстъпчив и търпелив и така да му вреди. Ах, колко помага добрият пример, най-добре на собствените родители!


Няма коментари:

Публикуване на коментар

КОМЕНТАРИТЕ СЕ ПУБЛИКУВАТ, СЛЕД КАТО БЪДАТ ОДОБРЕНИ!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...