Из "Отец Серафим Роуз - Живот и дело" - Йеромонах Дамаскин, изд. Омофор
стр. 47 - 48
"Лека нощ, свят"
Накъдето и човешката душа да се обърне, освен към Теб, тя е прикована от тъга, макар и прикована към красиви неща. - Изповедите на блажени Августин
Ако е вярно, че Достоевски даде на Юджийн православието, то Бах му даде Христос. - Алисън
Както дзен, така и Ницше косвено напомнили на Юджийн от какво наистина се нуждаела душата му. Но имало и друго влияние, което му напомнило пряко - музиката, а тя, както учат отците на Църквата , е езикът, който е най-близък до душата.
"Юджийн не четеше толкова, колкото слушаше музика" - пише Алисън. През 1945 г той я завел на постановката на руската опера "Борис Годунов" от Мусоргски, която го заинтригувала с показването на друга, непозната страна на хриситянството и която го накарала да направи следния коментар: "Мислах, че германците са дълбоки хора, но изглежда че рунаците са по-дълбоки".
Въпреки това, именно германският композитор Йохан Себастиан Бах бил този, който основно повлиял върху живота на джийн. "Музиката, която слушахме, беше предимно Бах - продължава Алисън. - Нашият приятел Албърт Картър обичаше Бах и именно той го представи на Юджийн и на мен. Бяхме десетина, които седяхме по цяла нощ и слушахме Бах. Юджийн особено харесваше Месата в си минор, "Страстите на св. Йоан", "Страстите на св. Матей", "Магнификат", кантатите и "Коледна оратория". (...) ПЪрвоначално той обикваше музиката и едва след това музиката и едва след това думите стигаха до съзнанието му. (...) Думите, които Бах използваше, бяха пряко от Евангелията и останалите Писания. По този начин той слушаше думите на Библията вложени в музика, а така те имаха още по-дълбоко влияние върху него."
Една кантата от Бах, по-точно № 82, помогнала да се промени живота на Юджийн. Нарича се Ich habe genug ("Аз имам достатъчно") и е свързана с въпроса за смъртта. Композирана за един глас и оркестър, тя била написна за Сретение Господне, когато младенецът Иисус Христос е представен в храма, а св. Симеон посреща Него и майка Му и казва на Господа, че вече е готов да умре. Творението на Бах било вълнуващ израз на човешкия копнеж по Небесното царство и възможността да се стигне отвъд тази "долина на сълзите". Баритонът пее три арии, изразявайки дешата си в акомпанимента от прости покайни мелодии с извънредна красота. Първата представлява въздишка на облекчение от приближаването на края на човешкия живот: "Аз имам достатъчно. Аз получих Спасителя, надеждата на верните е в моите копнеещи ръце. Аз имам достатъчно! Аз го видях; моята вяра прегърна Иисус и днес с радост ще напусна този свят. Моята единствена надежда е, че Иисус ще стане мой, а аз - Негов. Аз се държа здраво за Него във вярата си и като Симеон, и вечевиждам радостта на този друг живот. Нека отидем при Него! Ако Бог само ме освободи от оковите на човешкото ми тяло; ако само времето да си отида, бе дошло, с радост щях да кажа на света: "Аз имам достатъчно".
Във втората част музиката става тиха и нежна като приспивна песен, а душата се готви да затвори очите на живота завинаги: "Заспете спокойно сега, изнурени очи, затворете се леко и мирно. Свят, аз не ще остана тук задълго. Аз се отричам от теб, за да може моят дух да цъфти. Тук всичко е страдание, но там аз ще съзра блажен мир, съвършен отдих."
Тогава се чува гореща молба: "Боже мой! Кога ще ме повикаш в мир да дойда при Теб, да легна в студента земя и да почина там в Теб?" Душата умира за света и се сбогува на прощаване: "Лека нощ, свят!"
Мелодията спира и само ниските тонове на органа могат да се чуят, представяйки идването на смъртта. В третата част душата, освободена от земните връзки, излиза от човешкото тяло, за да отиде във вечността. Музиката отразява лекотата, свободата и екстаза на възвисила се птица: "Аз се възрадвах на моята смърт!"
25. Тогава имаше в Иерусалим един човек, на име Симеон; и тоя човек беше праведен и благоговеен, и чакаше утехата Израилева; и Дух Светий беше върху него.
26. Нему бе предсказано от Духа Светаго, че няма да види смърт, докато не види Христа Господен. 27. И дойде по вдъхновение в храма. И когато родителите донесоха Младенеца Иисуса, за да извършат на Него обичая по Закона, 28. той Го прегърна, благослови Бога и рече: 29. сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; 30. защото очите ми видяха Твоето спасение, 31. що си приготвил пред лицето на всички народи, - 32. светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля. 33. А Иосиф и майка Му се чудеха на казаното за Него. 34. И благослови ги Симеон и рече на Мария, майка Му: ето, Тоя лежи за падане и ставане на мнозина в Израиля и за предмет на противоречия, - 35. и на сама тебе меч ще прониже душата, - за да се открият мислите на много сърца. 36. Тук беше и Анна пророчица, дъщеря Фануилова, от коляно Асирово, достигнала до дълбока старост, като бе проживяла с мъжа си седем години след девството си; 37. тя бе вдовица на около осемдесет и четири години, и не се отделяше от храма, служейки Богу с пост и молитва денем и нощем. 38. И в това време, като се приближи, тя славеше Господа и говореше за Него на всички, които очакваха избавление в Иерусалим. 39. И когато свършиха всичко според закона Господен, върнаха се в Галилея, в своя град Назарет.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
КОМЕНТАРИТЕ СЕ ПУБЛИКУВАТ, СЛЕД КАТО БЪДАТ ОДОБРЕНИ!