сряда, 26 февруари 2014 г.

„Внимавай върху себе си!” - старецът Амвросий Оптински


Епизод от живота на Оптинския старец Амвросий Калужки
Когато говореше за първите дни на своето служение като йеромонах, преп. Амвросий Калужки казваше, че обикновено при ръкоположение в свещен сан човек изпитва в началото необикновената благодат на това ново състояние.

Бидейки новоръкоположен, той постоянно приглаждал всяка гънка на своята мантия, стараел се кръстът на гърдите му да не стои накриво и следял за чистотата на дрехите си.

На същия етаж редом с него живеел един юродив старец. Той все ходел мръсен, бил немарлив към себе си, дрехите му миришели на лошо, и стремящият се към акуратен външен вид отец Амвросий гледал да страни от този монах.
Веднъж обаче на вратата на килията му се почукало и вътре влязъл същият старец все така мръсен в своя дрипав подрасник. Той неочаквано паднал на колене и почнал да умолява отец Амвросий да го изповяда.

- Какво Ви става? Та аз съм млад монах! В нашия манастир има опитен духовник, идете при него! — дръпнал се о. Амвросий.

- Не, не, отец Амвросий, аз точно на тебе искам да се изповядам! — настоял старецът.

„И когато той започна своята изповед, — продължи спомените си отец Амвросий, — всичко в мене се преобърна. Страшно тежко ми беше да го слушам и неговата изповед силно ме смути… Ами че как живее този човек в манастира с такива грехове! Направо кошмар!...

После старецът си тръгна, а на мен все така ми е тежко на душата. Пък колко хубаво ми беше преди това! И мантията ми чистичка, и кръстът на гърдите ми блести, и на душата ми светло, и пея като ангел... Но тоя се появи и всичко развали! Ала изведнъж ми хрумна следната мисъл: я, чакай малко! Какви ми ги наговори всъщност той?

И като започнах да си спомням, тръпки ме побиха: оказа се, че всъщност тоя старец изповяда всичко това, което аз сам бях извършил, правейки се, че говори за себе си!

Облян в сълзи изскочих от килията и бегом при него. 
"Батюшка, — казвам, — простете ми! Аз съм един глупак, едва сега разбрах. Това бяха всичките грехове, които бях забравил!”
След тази случка отец Амвросий престанал да се гордее с блестящия си кръст и дрехи и спрял да изгражда в себе си изкуствения образ на йеромонах, какъвто си мислел, че последният трябва да бъде.
Православие.ру
Превод: Десислава Главева
* Внимавай върху себе си и грижливо пази душата си (Втор. 4:9 – слав.).

** Паметта на преп. Амвросий Калужки се чества заедно с останалите Оптински старци на 10/23 октомври.

1 коментар:

КОМЕНТАРИТЕ СЕ ПУБЛИКУВАТ, СЛЕД КАТО БЪДАТ ОДОБРЕНИ!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...