Мнението на йеромонах Висарион:
http://globalorthodoxy.com/component/content/article/260-bulgaria-novini-news-publikuvani/63213-jeromonah-visarion-izboryt-na-noviia-patriarh-triabva-da-stane-bez-choveshka-namesa.html
- Отец Висарион, от 42 години в България не е правен избор за патриарх. Какъв трябва да бъде новият духовен водач?
- Трябва да обича всички, и то не лицемерно и от човекоугодие, а с християнска любов, която е и любов към истината. Трябва твърдо да казва тази истина и да е готов да се жертва за нея. Но човек, за да се хареса на мнозина, понякога уж става удобен за всички, а всъщност - неудобен за Бога. Това е опасно. Затова преди всичко патриархът трябва да се стреми да води цялото си паство към Бога и ако трябва, да е готов да положи душата си за спасението му. За мен това е идеалният патриарх.
- Има ли такава личност сред избираемите в синода?
- Единствено Бог знае сърцата на хората. А ние, човеците, понякога виждаме само това, което искаме или което позволява духовното ни състояние. Затова и Господ е казал да не съдим преди време. Наистина, ние можем да съдим според делата на човека, но въпреки това трябва да бъдем внимателни, защото мотивите, които се крият зад тези дела, невинаги са ясни.
Понякога укоряваме човек, избухлив и остър в изказванията си, като че ли виждаме някаква страст у него, а се оказва, че той гори, за да защити Божията истина. Така и свети Серафим Саровски казва, че уж някой цял ден мълчи, кротък и смирен, никого не осъжда, а в сърцето му бушува буря от осъждане и зли помисли. И обратното.
- БПЦ преживя комунизма и разкола, но не и отдалечеността от хората. Каква църковна политика трябва да води новият патриарх?
- Много важен е въпросът за активността.
Патриархът
трябва да бъде
много по-активен,
отколкото досега
е било
Не за друго, а за да видят хората пример, който да следват - примера на своя духовен водач, както е било при свети патриарх Евтимий. В наши дни хората трябва да видят една активна църква, готова на диалог по актуалните проблеми, диалог за всичко най-важно. Но за да има такъв диалог, трябва и духовната жажда у народа да се пробуди, а и духовните пастири да бъдат по-активни и жадни да спасят повече човешки души.
- Опасявате ли се, че ще има натиск върху избирателите от светската власт - бизнеса, политиците?
- Нормално е всеки да има лични мнения и предпочитания, въпросът е това му желание да бъде по християнски смирено и да не се превръща в незаконни действия. Колкото човек е по-високо, толкова повече възможности има да въздейства върху избора. Затова
хората с
най-големи
възможности
трябва и
най-много да се
самоограничат
Но това зависи от собствената им култура. Опасно е, когато някой се води не от християнската вяра, а от едната гола амбиция да види своя човек на патриаршеския престол.
- Архиереите се осланят на това, че те гласуват, но Светият Дух ще определи избраника.
- Историята е дала примери от патриаршески избори, при които много по-ясно се виждат двата елемента - човешките предпочитания и Божият избор. Свети патриарх Тихон е бил избран с теглене на жребий измежду трима равнопоставени. В случая го има и човешкия избор, определил трима достоизбираеми, но го има и Божия избор, когато след молитва се изтегля едно от листчетата с имената. Такъв вариант е по-добър, защото не всичко е оставено на хората, а накрая Бог определя този, който Му е угоден. И си мисля, че това може да стане и при избора на българския патриарх - да присъства не само човешкият елемент, но и Божият избор. От Библията се вижда, че така се е процедирало и
при избора на
дванадесети
апостол на
мястото на
отпадналия Юда
Тогава останалите апостоли избират двама, но между тях после Бог избира този, който Му е угоден.
- Но затова трябва да има промяна в устава на БПЦ.
- Уставът трябва да служи на хората, а не хората да служат на устава.
- Не се изключва купуването на гласове, как смятате?
- Хората могат да правят както много добри неща, така и много лоши - такава е човешката природа. Но дали самият патриарх ще се чувства комфортно, като знае, че с измама е бил избран. Всичко зависи от вярата на хората - и на този, който бива избиран, и на тези, които ще приемат или не евентуален подкуп. Искрено се надявам дотам да не се стига.
- Смятате ли, че сред архиереите има масони и какво мислите за възможността БПЦ да се оглави от масон?
- За съжаление, има такава опасност. Дори имам съмнения точно кои архиереи са масони. Но е малка вероятността някой от тях да стане патриарх, защото масоните вече са аутсайдери в синода и другите няма да ги допуснат да бъдат сред избираемите трима.
- В подготовката на изборите сме свидетели на скандали в църквата, които започнаха още в деня на кончината на дядо Максим.
- Свети апостол Павел казва, че разногласия трябва да има, за да изпъкнат достойните. Въпросът е откъде са тези разногласия. Когато идват от човешки страсти, от нашите немощи, тогава разногласията са пример за недоброто ни духовно състояние. Но когато идват от това, че човек жадува за истината и негодува, когато тя се потъпква, такива разногласия трябва да съществуват. Така че всичко зависи от истинския мотив на владиците при тези спорове и скандали. Само че единствено Бог знае тези вътрешни мотиви и си мисля, че ако хората се въздържат да осъждат архиереите за личните им немощи, за щяло и нещяло, тогава и Бог би бил снизходителен към цялото наше общество. Защото Той е казал, че
с каквато мярка
съдиш, с такава
ще бъдеш съден
- Как преценявате становището на епархийските съветници от София за авторитарно наложения списък с избиратели от и.д. Софийски митрополит Кирил?
- Винаги е по-добро съборното решение, отколкото едноличното. Но кой съм аз, за да кажа, че Светият синод е сбъркал. Личното ми мнение е, че трябва да се търси по-широк консенсус за избирателната листа, но нямам право да вземам страна по казус, който не познавам добре.
- Преди избора в синода се чуват викове "ти си агент на ДС".
- Да, за съжаление наистина има агенти, но с крещене в синода не е начин да се решават въпросите. Недостатъците в характера ни правят необективни. А да сочим, че архиереи понякога постъпват грозно, е голямо лицемерие, защото кой от нас е винаги кротък и прав. Когато попитали свети Серафим Саровски кой от всички монаси в манастира е най-близко до Господа, той посочил готвача. Учудени, го попитали защо, а свети Серафим отговорил: той има огнен темперамент и е готов да убие този, на когото се гневи. Но понеже постоянно е в борба с тази своя страст, Бог му дава най-голяма благодат. Всеки има някаква страст и ако съзнаваме, че това е недостатък и се борим срещу нея, Господ ще ни дава благодат. А осъзнаваме ли лошото и не се борим, ще получим наказание.
- Какъв съвет биха дали монасите на българските владици?
- Съветът е от Господ и апостолите, не от нас, недостойните. По-голяма молитвеност е нещото, от което се нуждаят всички - и монаси, и свещеници, и миряни. И всички тези скандали, за които споменахте, показват, че ние не се молим. Липсва ни благодатта, която идва от молитвата. Това не е мой съвет, а съвет от Свещеното писание: непрестанно се молете.
- Кой е вашият фаворит за патриарх?
- Отговорът предполага огромна отговорност, каквато не бих поел. Защото, ако сгреша, ще подведа тези, които вярват в духовността на Света гора.
- Съществува ли основание да смятаме, че върху Православната Църква в световен мащаб се упражнява натиск да възприеме еретически догмати в учението си?
- Упражнява се огромен натиск върху Православието и за съжаление доста архиереи се поддават и участват в Световния съвет на църквите. Това е недопустимо, защото се нарушават каноничните основания и догматичните определения, че църквата е само една. И както това може да се види и докаже, това е Православната църква. Архиереите допускат основна грешка с мълчанието си по въпроса за икуменизма, който е огромна ерес. Трагедията на нашето време е, че много хора искат да слеят в едно истината и лъжата, от което се получава още по-опасна лъжа. И ако в България бъде избран недостоен патриарх, може да се отвори по-широко вратата за заблуда на икуменизма.
- Дали като резултат от заговора срещу православието предишният Йерусалимски патриарх е под домашен арест, а срещу Грузинския Илия II има няколко опита за покушение?
- Това е резултат на всеобщо отстъпление на хората от Бога. Защото Бог позволява на масоните да действат, доколкото ние сме отстъпили от вярата в Него. Един греховен човек, и дори антихристът, ще има дотолкова власт, доколкото ние му я дадем. Светогорският старец Паисий казва, че ако Христос не присъства в нас, това означава, че ние даваме място на антихриста. По същия начин стои въпросът и за масоните, и за всяка антиправославна организация - те имат дотолкова сила, доколкото християните са отстъпили от своя Господ. Врагът набира сила от нашата слабост.
- Казват, че принцът на Великобритания е православен. Чарлз ходи всяка година на поклонение във Ватопедския манастир на Света гора.
- Да, но колко хора знаят, че принц Чарлз е православен. А и други сили движат световната политика, от него тя не зависи. От това, че е православен, най-много печели той. За сметка на все по-голямото обезличаване на
световните
лидери, които
са като кукли
на конци,
защото други външни фактори стоят зад тях и определят какво да стане. Виждаме, че има загуба на национален суверенитет на всякакво ниво и че националната политика не се определя от съответното правителство, а от международни групи и корпорации, които имат свои интереси, в ущърб на съответния народ.
- В самата Великобритания не се дава широка гласност на факта, че престолонаследникът им е православен християнин.
- Не се дава, защото самата Великобритания от векове се е откъснала от истинския път. Имало е диалози Англиканската църква да се върне към истината, към Православната църква, но те не са довели до резултат. Защото е широк пътят към погибелта и е тесен пътят към вечния живот.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
КОМЕНТАРИТЕ СЕ ПУБЛИКУВАТ, СЛЕД КАТО БЪДАТ ОДОБРЕНИ!