неделя, 30 март 2014 г.

НЕДЕЛЯ ЧЕТВЪРТА НА ВЕЛИКИЯ ПОСТ

Синаксар, СИ, София 1977 (стр. 29 - 32)


Бог – творецът на всичко – е поставил на човек определена крайна цел през време на земния му живот и е вложил в него естествен и непреодолим стремеж за постигането на тая цел.
Коя е върховната и последна цел на човека според словото Божие? Кой е неговият непрестанен и непринуден стремеж? – Бог, достигане на Неговото съвършенство и святост. „Бъдете съвършени, казва Христос, както е съвършен и вашият небесен Отец” (Мат. 5:48). Съвършенството, за което става дума, се осъществява в пълно разкриване на духовните сили на човека, в стремежа към Бога. И понеже Бог е  абсолютното съвършенство и абсолютното добро, то и нашият стремеж е насочен към постигане на Божието съвършенство и абсолютно добро. Това значи непрестанно да растем в доброто. Ако днес сме били добри, утре да бъдем още по-добри. Ако днес сме били на едно стъпало по-ниско на стълбицата на нравственто съвършенство, утре да бъдем на едно стъпало още по-високо, още  по-близко до Бога. Пътят на нравственото усъвършенствуване, следователно, е непрестанно възлизане по стълбата, която води от земята към небето. Мнозина добродетелни хора през време на земния си живот са възхождали по тая стълбица и са достигали възможното за човеците духовно-нравствено съвършенство. А някои са ни оставили и писмени трудове, в които въз основа на св. Писание и личния си опит са посочили конкретно пътя към нравственото съвършенство. Такъв е  и твърде известният труд „Лествица” или „Райска стълба”, чийто автор е днес чествуваният от св. Църква св. Йоан Лествичник.

Снимка: Джъстин Даниел

Този Божи угодник е роден в 525 г. неизвестно где. На шестнадесет годишна възраст постъпил в манастир. След като навлязъл и укрепнал в монашеския живот, се уединил в една килия, в  която прекарал 19 години. Още по-късно усамотил се в една пещера в планината Синай. Тук прекарал 40 години. Когато станала на 75 години, настойчиво бил поканен от братята на Синайския манастир да им стане игумен. Като игумен прекарал няколко години. Оттук оплучил името „Синаит”. Бил много учен и затова бил наречен още „Схоластик”. Последните години от живота си прекарал пак в отшелничество. Починал вероятно към 608 г. на повече от 80-годишна възраст.
Св. Йоан е известен най-вече като автор на „Лествицата”. Затова още е наречен „Лествичник”.
Св. Йоан прекарвал живота си във въздържание, молитва, подвизи, четене, писане, труд и духовни съзерцания. Той не бил краен аскет-постник, употребявал всякаква храна, позволена от устава, но се хранел скромно, без да угажда на плътта си. По тоя начин той угасявал плътските си възбуждения. Спял малко, колкото да се отмори от продължителните бдения. Горял от силна любов към Бога. Денем и нощем не можел да се насити от съзерцанието на Божията слава, светлина и красота.
Йоан, игумен Раитски, отправил до Йоан Синайски (Лествичник) прелюбезно писмо с почтителна молба – да изложи писмено своите богомъдри поучения. На това св. Йоан Синаит отговорил с не по-малка учтивост, смирение и, проявявайки послушание, се заел да изпълни предложението. Така се появила известната „Лествица”.
Какво представлява „Лествицата” на св. Йоан? – Тя, собствено, е ръководство за духовен живот на монасите, но представлява интерес и за всички други християни, които проявяват ревност към духовен живот.
Според св. Йоан Лествичник нашият земен живот трябва да представлява постоянно възхождане от земята към небето по „стълбицата” на духовнтоо усъвършенстване. „Лествицата” си е спечелила голяма слава. тя е била преведена отдавна на много езици. На български е излязла към 10. – 11. век. Тя не е риторическо съчинение. Изказаните в нея мисли имат характер повече на сентенции; с малко думи е казано много нещо. Обикновено във всяко слово се разглежда някоя християнска добродетел или порок.
Разгледани са следните по-важни предмети: Отричането от светските наслади и житейските попечения (1 – 3). Послушанието (4), Покаянието (5), Спомнянето на смъртта (6), Кротостта (8), Злословието и  Клеветата (10), Многоглаголствуването и Мълчанието (11), Леността (12), Унинието  (13), Чревоугодието (14), Целомъдрието (15), Сребролюбието и Нестяжанието (16 – 17), Гордостта (23), Смиреномъдрието (25), Блаженото безмълвие (27), Молитвата (28), За земното небе или достигане на безстрастие още тук на земята преди Възкресението (29) и за Съюза на трите добродетели – вярата, надеждата и любовта (30).
Първото стъпало на стълбата, водеща към духовното  съвършенство, е отричането от света – от суетата и светските удоволствия. Защото оня, който истински е възлюбил Бога, той трябва да презре всичко, що го свързва с тоя свят, и да прилепва душата си към Бога (Пс. 62:9). Оня, който е успял да победи страстите си, той вече е придобил способността лесно да различава и разпознава злото от доброто и да върши само доброто. Така той достига „Исихиа” – т. е. безмълвие, безметежие, блаженото спокойствие и става способен, бидейки още тук в плът, да съзерцава небесното.
Така, отрекъл  се от всичко примамливо на тоя свят, което отклонява от пътя на спасението, човек, преминавайки едно след друго стъпалата на райската стълба – чрез покаянието, смирението, незлобието и другите упоменати по-горе добродетели, потъпкал и препобедил пороците, той достига най-сетне до най-горното стъпало – съюза на трите добродетели: вярата, надеждата и любовта. Ето какво пише св. Йоан Лествичник за този божествен съюз.
„А сега, след всичко казано, остават тия три, които свързват и съдържат всичко: в я р а,  н а д е ж д а  и  л ю б о в, а по-голяма от всички е любовта, защото с нея се именува Бог (1 Кор. 13:13).  По мое разбиране – пише св. Йоан- вярата е подобна на лъча, надеждата на светлината, а любовта на кръга на слънцето. Но всички те заедно съставят едно сияние и една светлост.”
„Блажен е оня, който има такава любов към Бога, както страстно влюбеният – към своята любима.”
„Оня, който истински люби, винаги носи в себе си образа на любимия и с наслада прегръща тоя образ в душата си. Това въжделение не му дава покой даже и на сън – и тогава сърцето му беседва с възлюбения. Така обикновено бива с телесната любов, така е и с духовната”.  Който искрено обича Бога, той чезне по Бога и Неговите двори – св. Негов храм (Пс. 83:2). От всички телесни физиологически усещания най-чувствително е жаждата. Тя е послужила и за сравнение на стремежа на човека към Бога. За нея Псалмопевецът казва: Жадува душата ми за Бога крепки и силни (Пс. 41:3)
Истинското и пълно познание е непосредственото – придобито от непосредствено общуване. Колкото повече дружим с един приятел, толкова по-добре го опознаваме. Най-добре се познават ония, които се обичат, защото те най-тясно общуват помежду си. Оня, който обича Бога, нему Бог се открива. „Обичащият Бога преди това е възлюбил своя брат; защото второто служи за доказателство на първото”.
„Надеждата е несъмнено владение на едно съкровище преди още да сме го получили.” Тя е „залогът на бъдещите блага.” „С надежда са свързани нашите трудове; върху нея се изграждат подвизите; нея окръжава Божията милост.”
Лествицата на св. Йоан завършва с възторжен призив към читателите – да тръгнат усърдно към небесните висоти, към Господнята планина (Ис. 2:3), към достигане Богопознанието и съвършенство във вярата до пълната възраст на Христовото съвършенство (Ефес. 4:13).
„Лествицата” на св. Йоан Лествичник има отношение не само към монасите, но и към всички християни. Тя е стълба към небето, към рая, към духовното съвършенство, към Бога. То се знае, че не е възможно изведнъж да се изкачим на най-горното стъпало на стълбата, изведнъж да възлезем на върха на планината. Трябва да започнем от най-долното стъпало, като осъществяваме в живота си една след друга последователно християнските добродетели и побеждаваме едно след друго греховните влечения.

Да започнем да се изкачваме по стълбицата на духовното съвършенство, като започнем с отричането от всичко земно, което се явява за нас като пречка към небето. Да прегърнем смирението и потъпчем гордостта, за да се възвисим духовно. Чрез покаянието и постоянното богомислие да възлизаме стъпало по стъпало по тая спасителна стълба, която да ни доведе до богопознанието и богообщението, до върховния идеал и крайна цел на нашия християнски живот - с ъ в ъ р ш е н с т в о т о  в Бога, на Когото да бъде слава, чест и поклонение! А м и н!

Към съдържанието на СИНАКСАР.

петък, 28 март 2014 г.

Детските молитви

Източник снимка
За празника Сретение, владика Николай прекъсва неочаквано проповедта с въпроса:
- Има ли в храма деца?
И още веднъж по-високо:
- Има ли в храма деца? - направи пауза и продължи - Утихнаха.
Явно дечицата са се изморили от дългата служба или са пренесли играта от двора на "Св. Марина" вътре в храма. Дядо Николай продължи:
- Елате тук, деца. Аз обичам децата и те са мои приятели. Искате ли да ми помогнете? Ще ми подържите ли жезъла? Но го дръжте добре!
Децата се скупчиха около владиката и жезълът почти се оказа къс за всички ръчички, протегнати да го хванат. Проповедта продължи в тишина, а след като свърши, митрополит Николай се обърна към децата с думите:
- Много ви благодаря за помощта! И другият път като дойдете в храма, да стоите тихо и да се молите, защото Бог много обича детските молитви.

Предлагам Ви няколко случки с въцърковени деца от наши близки семейства.

Наша приятелка разказва, че тръгнала към детската градина да вземе сина си (тогава на около 5 години) и изведнъж спонтанно започнала да тича. Тича и се чуди: "Какво ми става? Защо съм се разтичала така?" Пристига в детската градина, а учителката я посреща с думите:
- Вашият син застана на колене, и взе да се моли, и да се кръсти, моли се, и се кръсти...

Друга наша близка в деня, когато притеснена тръгнала на лекар, голямото й момиченце (отново на 5 годинки) бързо отишло в молитвеното кътче, запалило свещичка и започнало със свои думи да се моли за мама, всичко да мине благополучно.

И най-пресният случай от тази неделя. Отново става дума за петгодишно момиченце. По-големият й брат, който вече е на 7 години, трябвало да пости три дни. Сестричката изявила желание да се присъедини към него, но майката преценила, че идеята  не е добра и отклонила желанието й. След свето Причастие детето се обърнало към мама и казало:
- Мамо, аз постих наужким, но се причастих наистина! :)

Същото момиченце на няколко пъти пита майка си няма ли да си имат още едно братче или сестриче, а майката всеки път отговоря, че не е изключено и да си имат. Последния път реакцията на детето била:
- Ами, мамо, моли се, за да имаме!

четвъртък, 27 март 2014 г.

"Постни" кино развлечения

Ако и вие като мен изпитвате нужда от време на време да се разнообразите с някой филм, но съвестта не ви позволява по време на пост да търсите зрелища, може да постъпите като мен - гледайте православни филми. Аз съм на вълна "Сътворение, не еволюция!" http://budiveren.com/Еволюция или сътворение - филми

Най-богатият каталог на православни игрални, документални и анимационни филмчета: http://hristianche.ucoz.com/index/0-25

Ловчанска епархия също имат качени филми на сайта си http://eparhia-lovech.com/филми. Може да изберете и от менюто вляво Игрални филми.

сряда, 26 март 2014 г.

Най-добрите постни рецепти от старата руска кухня

Източник снимка

Рецептите са на руски от книжката Как приучить себя к посту:
http://lib.pravmir.ru/library/readbook/2116.
Натиснете Показать содержание под заглавието на книгата и от там изберете Лучшие рецепты старой русской кухни поста (предпоследният раздел).
Колкото до непознатите думи, открих, че ако не знам названието на някой продукт, е достатъчно да потърся с Гугъл за изображения на въпросното нещо. ;)


вторник, 25 март 2014 г.

ПО-СИЛНА ОТ АТЛЕТА - архим. Серафим Алексиев

                      (по Катерина Кох)

— Бабо, хайде, тръгвай с нас напред!
Днеска в цирка ще те заведеме,
За да видиш силния атлет.
Той е чудото на нашто време!
Знаеш ли, със колко леснота
тежести огромни той повдига!
И какви не други чудеса
с мишци, с мускули, с гърди постига!
Хайде, мила бабо, хайде с нас! —
чуваха се весели гласчета.
— Е добре, ще дойда! — с кротък глас
каза бабата на малките момчета…
…Ето го! Атлетът се яви
на арената с ход тежък, бавен.
Дигнаха се множество глави,
за да видят исполина славен.
Като с леки топки почна той
със железни гири да играе.
Ту подхвърли ги, ту в ням застой
зрителите с поглед горд обае.
После дигна маса със уста
и да чупи взе железни пръчки —
при това с такава леснота,
като че трошеше сухи съчки.
— Бабо, страшно силен е, нали?
Друг не може железа да кърши.
Той по две-три чупи ги дори.
Виж какво сега пък ще извърши.
Баба се усмихва от сърце.
В тоз миг се явиха два юнака
с тежка наковалня на ръце.
Публиката с дъх стаен зачака.
Легна силният атлет на гръб —
двамата със бързина похвална
сложиха на неговата гръд
тежката железна наковалня.
И започнаха със чука два
удари върху ù да стоварят.
Зрителите, дишащи едва,
в ужас своите очи затварят.
Неочаквано атлетът здрав
със замах встрани отхвърли сръчно
наковалнята и скочи прав.
И гърди тържествено изпъчи.
Буря от овации заля
цирка. Чу се тропане с крака,
после всичко в хаос общ се сля,
и атлетът скри се зад платната.
— Бабо, ти видя… Кажи сега,
може ли друг някой да понася
подвиг същ — такава тежина
като този Херкулес ужасен?
— О, деца, това ли е герой?!
Знаете ли вий, че всяка майка
много повече в живота свой
тежест носи, без да се повайка!
Не с железни пръчки тя играй,
но със грижи, с горестни неволи.
И да чупи сявга се старай
злото в детските капризни воли.
Колко често плаче тя без звук!
Скръб потиска я кат наковалня.
Бог, изпитвайки я, с тежък чук
удря по душата ù страдална.
Тя понася всичко и мълчи!
Подвизите свои не разказва.
Никога за слава и пари
като тоз атлет не ги показва!

Източник снимка.

четвъртък, 13 март 2014 г.

Из "Да превърнеш чуждата болка в своя"



ПОУЧЕНИЯ

33. Старецът каза: “Не четете вестници и не гледайте телевизия. Често дори и църковната периодика вреди на християните, защото събужда гняв към отделни хора и изобщо, предизвиква смущение. Внимавайте във всичко. Четете Светоотечески книги.” (стр. 20)

ЗА ПРОСТОТАТА
Старецът каза: “Истинската простота е свързана със смирението. А другата простота е свързана с превъзнасянето. Ще ви дам пример. В Епир живееше един изоставен старец, по професия овчар. Намерих го в колибата му. През целия си живот само веднъж беше ходил на църква, на Пасха, и с възторг казваше: “О, каква вяра имаме! Владиката беше като Иисус Христос.” И това беше всичко. Беше толкова прост, че не знаеше нищо на планината, където живееше, и мислеше за постижение това, че обръщаше канчето си надолу, за да не го облизват кучетата. “Това се казва ум”, - ми казваше той с особено удовлетворение. Разбирате ли? Той сериозно мислеше това. Ако погледнем външно, ще кажем, че той е прост. Но това беше свидетелство за простота, свързана с превъзнасянето.” (стр. 32)

НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС „ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО“ - 2014 г

Мило семейство,
Имаме удоволствието да Ви съобщим, че на 15 януари 2014 г. Културно-просветният отдел при Св. Синод на БПЦ-БП обяви на официалния сайт на Българската Патриаршия НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС „ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО“ - 2014 г.:
В Конкурса могат да се включат деца от 3-та и 4-та група на детските градини и ученици от 1-ви до 12-ти клас. Творбите трябва да са посветени на православния християнски празник Възкресение Христово – Пасха, като крайният срок за изпращане на творбите е 5.04.2014 г. Цялата необходима информация за условията на Конкурса се съдържа в приложения конкурсен Статут.
Най-учтиво Ви молим да ни съдействате в разпространяването на тази информация сред Ваши познати и да поощрите децата си да вземат участие в Конкурса.
Ще се радваме да си сътрудничим в делото на духовната просвета за доброто бъдеще на българските деца.
Приложено Ви изпращаме Плаката, Обявата и Статута на Конкурса.
Ако имате някакви въпроси или коментари, моля, не се колебайте да се свържете с нас.
С уважение,

Пенка Христова

Секретар
Културно-просветен отдел при Св. Синод на БПЦ-БП
Синодална палата
ул. Оборище 4, София 1000
тел. 02/987 56 11 (вътр. 185)

понеделник, 10 март 2014 г.

Първата седмица от Великия пост в ман. Св Екатерина, Синай - Джъстин Даниел

Препратиха ми този имейл:


Скъпи мои отци и майки, братя и сестри във вярата, Бог да Ви дава сили!

Трудно е да се повярва, че първата седмица от Великия Пост вече е свършила! Тук в "Св Екатерина" се случиха много неща и исках да споделя някои преживявания от миналата седмица за слава Божия.  Щом в четвъртък манастирът отново беше отворен за посетители, имах за пръв път възможност да посетя музея със светините и да видя любимата си икона на Иисус Христос Пантократор от Синай,


изложена, наред с други безценни съкровища на иконографското изкуство като Лествицатана св. Йоан,

метални изделия, ръкописи и бродерия. Надявам се да сглобя кратък видео клип, с който да Ви разведа из съкровищата, съхранявани тук.  Това беше и първата ми възможност да се поклоня на мощите на св. Екатерина, на която е посветен манастира.

Може да видите от този близък кадър на ръката й, че част от мощите й са нетленни.

  И това е доказателство както за благодатта, която е приела чрез светия си живот и мъченичество, така и обещание за бъдещия живот! Докато се приближавах да се поклоня, съвсем неочаквано изпитах силно разкаяние почти до сълзи. След като се поклониш, свещеникът ти дава пръстен, символизиращ тоза, който Христа дал на св. Екатерина, когато тя избрала да остане девица, предпочитайки Христос за свой Жених.
В събота манастирът отслужва Божествена Литургия, и в главната църква, и в параклиса на Неопалимата къпина, който се намира точно зад главния олтар.
 Стената на олтара се вижда отляво.

Това е мястото, където на светия пророк Моисей е било заповядано да свали сандалите си, защото стои на свята земя(Изход 3:5).  При построяването на манастира, Неопалимата къпина е пресадена, за да се запази и за да може да се построи параклис над светата земя
Днес тук са поставили по-подходящ килим.

Светият престол над първоначалното място на Неопалимата къпина
По време на службата имах силни болки в кръста, лявото коляно и рамото, защото предишния ден помагах за пренасянето на тежко оборудване, но след Литургия и причастие със Светите тайни, не мога да не изповядам факта, че тази земя все още е свята!  Почувствах се напълно обновен, никакви болки не останаха, и можах да продължа да извършвам тежка работа в онзи ден, въпреки че се събудих с усещането, че няма да мога да стана от леглото!  Слава Богу! По време на евхаристийния канон започна да вали слаб дъжд, който ми напомни за Божиите благословии и начинът, по който Израилтяните били хранени от Него по време на странстванията си в пустинята.

Днес (9 март 2014) по време на светата Литургия имаше буря с гръмотевици, която също започна по време на Евхаристийния канон, а планините се покриха с облак, който напомни за изкачването на Моисей на върха, за да получи Десетте Божи заповеди!

 Тъй като тук обикновено няма такива дъждове, с изключение на веднъж на няколко години, планините около манастира бяха покрити с каскади от водопади!

Беше невероятно да се преживее и види такова нещо!  След Литургията, слънцето се показа за достатъчно дълго време, за да видим дъга в долината на запад от манастира. Никога преди не съм виждал дъга толкова близо до земята, намираше се под нашето ниво на върха на манастирската стена.
Погледнете малко над короната на дървото в средата на снимката


 Отново напомняне за Божията милост и любов, също като дъгата след Потопа. Най-голямото ми впечатление от тази седмица е как всяко малко нещо в действителност е голямо благословение!  Когато си в суха и самотна пустош, като Синай, където има малко живот и малко начини той да бъде поддържан, всяка птица, растение и капка дъжд добиват неимоверно значение.

Това е съвършеното място за поклонничество по време на поста, като подготовка за Пасха. Улавям се как размислям за това колко много неща приемам за даденост в нашия материалистична, хедонистична, консуматорска поп култура, въпреки че се стремим да живеем като "пришълци и чужденци на земята" (Евреи 11:13). Изобилието на тези места не могат да бъдат изразени адекватно и най-добре се разбират, когато ги преживеем.

Благодаря, че ми позволихте да споделя впечатленията си с Вас. Моля, чувствайте се свободни да ги споделяте с други, които мислите, че ще имат полза.

Бог да благослови пътуването Ви към празника на Възкресение!

--
Поздрави, 
Джъстин

събота, 1 март 2014 г.

Детски песнички и стихчета, посветени на Великден

За да сме готови за празника с богат репертоар, се поразтърсихме. :)

Великденска песен

Чувате ли вие,
че камбана бие?
В черква ний ще идем —
днеска е Великден.

Всички, всички, всички
палнахме свещички.
Ден на светлината!
Нощ на чудесата!

Дядо поп отваря
радостно олтаря.
Звън вестта разнесе,
че Христос возкресе.

Вкъщи пък децата
почват яйчицата.
Шарени избират,
шумно се препират.

Чувате ли вие,
че камбана бие?
В черква ний ще идем —
днеска е Великден.


Великденски детски песнички
И някои от по-старите ни публикации на тема Великденhttp://hristianche.blogspot.com/search/label/Великден
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...